De kinderen worden meegenomen in een waargebeurd reisverhaal van mij. In de Sahara brengt een woestijnhond mijn verloren slipper weer terug. De kinderen leren het woord barmhartigheid. Vervolgens kom ik met een paar lastige reissituaties. Wat zou jij doen als je ziet dat iemand t moeilijk heeft? In kleine drama oefeningen, doorvoelen de kinderen hoe het is om barmhartig te zijn en op welke manieren je andere mensen kan helpen.
In de tweede les ga ik met de kinderen brainstormen. Heb je in je eigen omgeving wel eens een barmhartige daad gezien? Wat gebeurde er? De kinderen gaan hun eigen verhaal van barmhartigheid in woestijnzand tekenen. Ze leren dat je niet een heel verhaal hoeft uit te beelden, maar dat je ook een symbool kan kiezen om je hele verhaal mee te illustreren. Ik verzamel de verhalen van de kinderen en maak foto’s van de zandtekeningen.
In de laatste les zijn alle foto’s van de tekeningen groot op het digibord te zien. De kinderen presenteren hun kunstwerk aan elkaar en vertellen welk verhaal erachter zit. De kinderen ondervinden dat de kunstwerken multi-interpretabel zijn. Het is juist leuk als er iets ander in gezien wordt wat bedoeld is.
-Het is een lessenserie van drie losse uren, maar kan uitgebreid of ingekort worden.
-Geschikt voor middenbouw
-Technieken: drama, zandtekenen, presenteren
-Lesdoelen: barmhartigheid doorvoelen, omdenken, brainstormen, elkaar inspireren, bewustwording van het leven, niks is fout